Zašto i kako podržati medije?

Da li ste primetili kako se naslovi u medijima smenjuju neverovatnom brzinom? Kako u tom moru priča pronalazite one koje vas zaista zanimaju? Da li znate kako funkcionišu mediji kojima poklanjate poverenje i pažnju? Verujemo da vas ove teme zanimaju zato što ste na ovoj stranici.

*

Donedavni način rada medija nije se promenio samo u broju informacija koje plasiraju sa ciljem da ih redovno posećujemo. Broj izazova je mnogo veći! Veći broj priča i vesti zahteva i veći broj zaposlenih novinara i više opreme. Prodaja reklamnog prostora i prodaja tiraža postaju nedovoljni za rad i razvoj redakcija. Dodatno, nezavisni i lokalni mediji često trpe ekonomski i politički pritisak koji im smanjuje broj oglašivača, onemogućava podršku iz budžeta ili bolju distribuciju onoga što rade do većeg broja čitalaca. Tu je, konačno, i najveći izazov za sve redakcije koje rade poštujući principe profesionalnog i nezavisnog novinarstva: veliki deo čitalaca veruje da bi rezultat novinarskog rada – vesti, istraživačke priče i informacije – trebalo da budu besplatne.

*

Kako se ovo dogodilo?

Širenjem interneta i povećanjem broja medija koji su svoje vesti i sadržaje čitaocima nudili besplatno, veliki deo nas je prihvatio da vesti „ne bi trebalo da koštaju”. Istraživanje o potrebama i navikama medijske publike, koje je SMS projekat predstavio u junu 2019. godine pokazalo je da čak 70% ispitanika veruje da informacije ne bi trebalo plaćati. Jedan deo ispitanika je čak izjavio da smatraju da je plaćanje vesti suvišno – „zato što ih već plaćamo iz budžeta koji se puni našim novcem”, što – na žalost onih koji su tema ove kampanje – nije tačno. Ogromnom procentu nezavisnih i profesionalnih medija je podrška iz budžeta nedostupna, što je još jedan od vidova ekonomskih i političkih pritisaka.

*

Ali, ova priča ima još jednu dimenziju. Isto istraživanje otkrilo je da je procenat onih koji medijima ne veruju takođe ogroman.

Zašto?

Odgovor na ovo pitanje je jednostavan. Veliki broj vesti koji su nam besplatno dostupne – najčešće nisu one na osnovu kojih bi trebalo kreirati stavove i donositi odluke o daljim akcijama. Rezultat hiperprodukcije naslova i besplatno dostupnih vesti dovela je do toga da se mnoge informacije objavljuju bez provere tačnosti podataka, razgovora sa učesnicima i drugim koracima koje novinarski posao podrazumeva. Ovo ne bi trebalo da vas iznenađuje – besplatne stvari u najvećem broju slučajeva nisu kvalitetne.

*

Istinita, pravovremena, proverena i relevantna informacija ili vest ima svoju vrednost, i svoju cenu.

Vreme koje će novinari, urednici i drugi članovi redakcije uložiti u pripremu, proveru, kontaktiranje zainteresovanih strana, komunikaciju sa nadležnim javnim službama, plaćanje dokumenata koji potvrđuju navode iz priče – sve to povećava cenu objavljivanja jedne vesti ili priče. To je najnovija i najvažnija vest iz domena medija. Vreme je da prihvatimo tu činjenicu.

*

Na sreću, procenat onih koji to prepoznaju raste i u Srbiji. To nas je ohrabrilo da realizujemo kampanju #podrzimedije – sa ciljem da ojačamo odnos javnosti i medija, inspirišemo redakcije nezavisnih medija da razmišljaju i rade kao proizvođači sadržaja koji ima svoju tržišnu vrednost i koji će biti adekvatno plaćeni za važan posao koji rade – zato što su nezavisni mediji jedan od ključnih stubova demokratskog i otvorenog društva.

Kako ćemo to uraditi?

Odgovor zavisi - i od vas.

Mnogi važni glasovi na globalnoj medijskoj sceni (podsetimo na National Public Radio i The Guardian, na primer) uspeli su da opstanu – i postanu još uticajniji zahvaljujući direktnoj podršci njihove publike. Čitaoci, gledaoci i slušaoci, oni sa kojima dele sličan pogled na svet i poštuju iste vrednosti – to je najveća snaga svakog nezavisnog medija.

Kako možete podržati medije kojima verujete i koje smatrate važnim?

O tome ćemo pričati u nastavku ove priče.

*

Većina nezavisnih medija u Srbiji finansijsku podršku od publike dobija koristeći različite modele sakupljanja sredstava putem interneta (engl. online fundraising) ili putem uplata na bankarske račune. Mnogi mediji vam omogućavaju da im finansijsku podršku pružite putem njihovih sajtova, dok neki koriste i specijalizovane platforme za podršku – kao što su Kickstarter, Indiegogo, Patreon ili donacije.rs.

Najčešći modeli pružanja podrške putem interneta su:

  • Donacijski (eng. Donations)
  • Članski (eng. Membership)
  • Pretplatni (eng. Subscription)
  • Model zasnovan na grupnom finansiranju (eng. Crowdfunding)

Donacijski model (eng. Donations)

Ovo je najjednostavniji model prikupljanja sredstava i podrazumeva da je pristup svim sadržajima jednog medija besplatno dostupan svima zahvaljujući – vama! Vi ste, kao čitalac, slušalac ili gledalac pozvani da donirate sredstva u iznosu koji sami određujete – i to možete činiti jednokratno ili redovno; mesečno ili godišnje. Za pruženu podršku medijima nećete dobiti dodatne pogodnosti ili pristup dodatnim sadržajima, ali dobijate nešto više od toga – a to je osećaj pružanja bezuslovne podrške. Vašom donacijom ste omogućili redakciji i zaposlenim novinarima da nastave sa radom i kreiranjem sadržaja koji će, zahvaljujući i vašoj donaciji, biti dostupan većem broju ljudi. Najpoznatiji globalni primer donacijskog modela je razvio The Guardian, a po istom principu radi i najveća internet enciklopedija Wikipedia.

Članski model (eng. Membership)

Ovaj model je među publikom i najprihvaćeniji. Uplatom postajete član „kluba čitalaca” a zauzvrat dobijate neku nagradu ili pogodnost, poput pristupa posebnim sadržajima, istraživačkim tekstovima, biblioteci ili bazi podataka koju medij poseduje... Neki mediji praktikuju i da se se javno zahvaljuju onima koji su im pružili finansijsku podršku. Kod ovog modela su najčešće mesečne, kvartalne ili godišnje uplate – što stvara ne samo dugoročni odnos između vas i medija koji vam je važan, već je za medij i neka vrsta „merila zadovoljstva čitalaca”. Ovaj model se globalno uspešnim pokazao za magazin Slate, a kod nas ga praktikuju „Danas” i istraživački portal KRIK.

Pretplatni model (Subscriptions)

Pretplatnički model je naizgled sličan prethodnom, a globalno je takođe popularan. Za razliku od prethodnog modela, u ovom slučaju mediji ograničavaju pristup besplatnom sadržaju i naplaćuju pristup određenom delu sadržaja putem takozvanog „paywall”-a. Ukoliko pružate podršku mediju kroz ovaj model – nećete dobiti dodatni sadržaj ili nagrade – već plaćate za sadržaj za koji ste procenili da je vredan. „Paywall” možete sresti u dve verzije: kao „hardwall” koji podrazumeva plaćanje unapred za pristup sadržaju (koji, primera radi, koristi The Times) i kao „softwall” koji podrazumeva pristup delu članaka i njihovog sadržaja, da biste mogli da procenite da li želite da platite i za ostatak sadržaja, što je model koji globalno koristi The Economist. Grupno finansiranje (Crowdfunding) Ovaj vid pružanja podrške medijima i njihovim zaposlenima dobija sve više na popularnosti i podrazumeva vremenski ograničene kampanje koje imaju konkretan cilj ili temu. Ovo je, dakle, model koji okuplja veliki broj ljudi sa kojima se možda i ne poznajete – ali delite slična uverenja i imate iste ciljeve! U ovom slučaju mediji objavljuju konkretne ciljeve poput nabavke opreme za rad, pokrivanja troškova rada na određenom istraživačkom projektu, produkcije dokumentarnog filma, a vi imate priliku da postanete „saučesnik” u dostizanju cilja – finansijskom podrškom, ali i širenjem priče o projektu dalje. Nakon uspešnog završetka projekta i sakupljanja neophodnog novca – svi koji su pružili podršku najčešće dobijaju poklone, zahvalnice ili ekskluzivni pristup određenom sadržaju.

*

Sada o principima po kojima funkcionišu modeli podrške znate sve što je važno. Veliki broj nezavisnih i lokalnih medija u Srbiji, kao i redakcije posvećene nezavisnom novinarstvu već koriste neke od ovih modela i čekaju vašu podršku da bi mogli da nastave sa radom u najboljem interesu javnosti, odnosno – vas.

#podržimedije #održivimediji

*

 

Predstavljamo vam medije koji su već dokazali posvećenost istinitom i nepristrasnom izveštavanju o problemima u lokalnim sredinama, objektivnom političko-ekonomskom novinarstvu i objavljivanju važnih istraživačkih priča.

Sada ovim medijima možete omogućiti dalji rad kroz aktivirane mehanizme online plaćanja ili pretplate, u svega nekoliko klikova!

#podržimedije

Autonomija.info

Autonomia (na mađarskom)

Beta

Danas

Iz Glave

KRIK

Lice Ulice

Nova Ekonomija

Peščanik

Podcast.rs

Vojvođanski Istraživačko-Analitički Centar (VOICE)