Porast podrške građana nezavisnim i lokalnim medijima u Srbiji

Datum: Nov 19, 2020 / Izvor:

Beograd, 19. novembar 2020.

Poverenje u medije i dalje je nisko, ali raste broj građana koji nezavisne medije prepoznaje kao značajne izvore informisanja, kao i podrška koju su građani starosti 25-55 godina spremni da im pruže, zaključak je istraživanja „Ponašanje publike i efekti kampanje za podršku nezavisnim medijima”. Najnovije istraživanje stavova građana Srbije otkriva da 38% ispitanika smatra nezavisne medije važnim izvorom informacija, dok je 18% spremno i da ih finansijski podrži, što je za 7 procentnih poena više nego 2019. godine.

Nedavno završena kampanja "Podrži medije – Nezavisni mediji zavise od tebe", organizovana u okviru USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija (eng. USAID Strengthening Media System Project – SMS) pokrenula je novi talas dijaloga o ulozi nezavisnih medija u informisanosti građana Srbije, pritiscima pod kojim redakcije ovih medija rade, ali i spremnosti građana da finansijski podrže te medije kroz sve popularnije modele pretplate i članstva, višekratnih ili jednokratnih donacija.

Istraživanje sprovedeno u oktobru ove godine otkriva da su građani spremniji da podrže rad nezavisnih medija. Za razliku od 2019. godine kada je čak 79% građana odgovorilo da ne bi novčano podržalo rad ovih medija, danas je taj broj značajno manji – njih 64%. Isto istraživanje pokazuje da da bi građani u proseku bili spremni da izdvoje 866 dinara za podršku medijima, a da su omiljene forme finansijske podrške donacije (43%) i pretplata (24%).

Na pitanje zašto bi podržali rad lokalnih i nezavisnih medija, građani najčešće kao razlog navode to da se ti mediji bave temama koje su ispitanicima važne i interesantne (28%), te da im ovi mediji omogućavaju pristup informacijama koje nemaju drugi mediji (11%).

Istraživanje daje zanimljiv uvid i u značajne promene u navikama izazvane globalnom pandemijom novog koronavirusa: danas 43% ispitanika bira online plaćanje kao preferiran model finansijske podrške, za razliku od prošlogodišnjih 18%.

Rezultati ovog istraživanja, kao i uspešni poduhvati uključivanja publike u finansiranje koje su nedavno realizovali Nezavisno društvo novinara Vojvodine („Tačka okupljanja”) i mediji poput magazina „Lice Ulice”, zatim „Magločistača”, „ Peščanika”, „Danasa” i drugih, dokazuju da građani Srbije sve bolje prepoznaju važnost delovanja nezavisnih medija. Sa druge strane, sve veći broj ovih medija omogućava svojoj publici lake i jednostavne načine pružanja finansijske podrške putem online platformi što će ovaj vid saradnje medija i građana Srbije učiniti još važnijim i delotvornijim.

 

Istraživanje „Ponašanje publike i efekti kampanje za podršku nezavisnim medijima” sproveo je CESID u saradnji sa agencijom Communis, za USAID-ov Projekat jačanja okruženja za održivost medija, tokom oktobra 2020. godine, na 1.015 ispitanika starosne dobi 25-55 godina, na teritoriji Republike Srbije.

VESTI

Image

RIZIK JE NE ZAPOČETI PROMENU!

Evan Trejs je od 2018. godine direktor IREX-a Srbiji, kao i USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija. Radio je u istočnoj Evropi, centralnoj Aziji i Briselu, a pre dolaska u Srbiju vodio je program modernizacije javnih biblioteka u Moldaviji i rukovodio je drugim razvojnim projektima fokusiranim na civilno društvo, medijsku pismenost, razvoj IT sektora i bezbednosnu saradnju.

Detaljnije
Image

OD KOGA ZAVISE NEZAVISNI MEDIJI - NAJAVA KONFERENCIJE

Kampanja "Podrži medije - Nezavisni mediji zavise od tebe" pokrenuta je pre dva meseca sa ciljem da ojača saradnju nezavisnih medija i građana.

Detaljnije
Image

IVANA PAVLOVIĆ, NOVA EKONOMIJA: MEDIJI I NOVINARI SU POSLEDNJA TAČKA MRAKA U KOJU GLEDATE.

Ivana Pavlović je urednica portala Nova Ekonomija, a njeno višegodišnje iskustvo u ekonomskom novinarstvu i "fekt-čekingu" je dragoceno u rasvetljavanju ključnih tema kampanje "Podrži medije". Kada građani postaju svesni važnosti nezavisnih medija? Sa kakvim se izazovima nezavisni mediji suočavaju i zašto moraju da menjaju svoj model poslovanja?

Detaljnije

Video

PODRŽI MEDIJE

Ono što znamo, čujemo i vidimo zavisi od njih. A oni zavise od naše podrške. Podrži medije! Jer nezavisni mediji zavise od tebe!

Još video materijala