Nezavisni mediji zavise od tebe!

News

Datum: Sep 27, 2020 / Izvor:

Pokrenuta je kampanja za podršku održivom poslovanju medija u Srbiji pod nazivom „Nezavisni mediji zavise od tebe!”, a čiji je cilj informisanje i edukacija građana o potrebi i načinima pružanja podrške medijima koji rade u javnom interesu.

Pri pomenu nezavisnih medija najveći broj građana Srbije pomisli na istraživačko novinarstvo, ali to je tek deo spektra tema kojima se nezavisni mediji u Srbiji bave. Pored njih, u Srbiji postoje i rade lokalni nezavisni mediji, koji su najčešće prve instance kojima se građani obraćaju za pitanja od društvenog i lokalnog značaja, kao i oni koji se bave ukazivanjem na propuste sistema, korupciju, pogrešno obaveštavanje javnosti, lažne vesti. Tu su i mnogi drugi, čak i oni koji se bave kreiranjem zabavnog ili satiričnog sadržaja, a koji se zbog svog profesionalnog i nezavisnog rada nalaze u nezavidnoj poziciji na tržištu.

Razlozi za pokretanje ovakve kampanje su mnogobrojni. Jedan od osnovnih je izgradnja i jačanje sprege poverenja, tamo gde ona postoji, između građana i medija. Uvid u način finansiranja medija važan je preduslov za otvoreniji odnos medija i opšte javnosti, društva, kojima oni služe. Ovakva otvorenost medija ka društvu uslov je za dalji razvoj okruženja u kojem funkcionišu, kao i temelj njihove održivosti.

Istraživanja pokazuju da su građani sve više zainteresovani za pružanje podrške medijima koji objektivno i nepristrasno informišu, ali da nisu dovoljno upoznati sa načinima kako to mogu da urade. Zato je neophodno ukazati im na mogućnosti podrške kroz različite sisteme pretplate, članstva, individualnih donacija, popularnog „crowdfunding-a” i drugih, na koje će se ova kampanja fokusirati i tako pomoći opstanak ugroženih nezavisnih medija u Srbiji.

Projekat jačanja okruženja za održivost medija će ovom kampanjom pokušati da približi javnosti izazove sa kojima se profesionalni novinari u nezavisnim medijima svakodnevno suočavaju, kako uspevaju da ostanu dosledni principima objektivnog novinarstva, kao i kolika je vrednost njihovog rada za Srbiju kao društvo. Ideja ove kampanje je da takve medije ohrabri i osnaži kroz edukaciju o mogućnostima finansiranja, kao i da razvije svest kod publike da vesti, istraživačke priče i ostali sadržaji od javnog interesa koje nezavisni mediji objavljuju, imaju svoju vrednost.

„Sloboda informisanja je jedno od fundamentalnih prava demokratskog društva, ali kao što je slučaj i sa drugim građanskim pravima i slobodama, njeno očuvanje zavisi od svih nas. S obzirom na trenutnu ekonomsku i društveno-političku realnost u svetu, opstanak različitih formata profesionalnog i nepristrasnog novinarstva je moguć samo uz podršku njihove publike.

Ova kampanja će omogućiti da se ta činjenica postavi u prvi plan, ali će takođe otvoriti mogućnost pobornicima i pristalicama nezavisnih medija i kvalitetnog novinarstva da stanu u njihovu odbranu. U isto vreme, predstavnici medija imaju odgovornost da direktnije komuniciraju sa svojim korisnicima, slušaju njihove potrebe i fokusiraju se na teme od javnog i lokalnog interesa. Ova kampanja daje priliku medijima da edukuju svoju publiku o značaju pristupa kvalitetnim informacijama i novinarstvu koji im pomaže da donose važne odluke u životu.

Negovanjem ovakvog odnosa uzajamnog razumevanja, zasnovanog na međusobnom poverenju i poštovanju medija i građana, stvaramo bolje okruženje za razvoj zdravog društva i kritičkog razmišljanja, ali takođe otvaramo put kreiranju održivijih biznis modela za nezavisne medije u Srbiji”- izjavio je povodom početka kampanje Evan Trejs, direktor USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija.

Kampanja počinje 28. jula pod sloganom „Nezavisni mediji zavise od tebe!” i u naredna tri meseca će kroz elektronske medije, ali i digitalne kanale i video materijale pokušati da pomogne javnosti u razumevanju kompleksnosti situacije i prepreka na koje nezavisni mediji nailaze i da podstakne različite načine pružanja podrške medijima. Pored dokumentarnih klipova i intervjua sa izabranim predstavnicima medija iz cele Srbije, a koji će biti dostupni i na sajtu kampanje podrzimedije.rs, kao i na Facebook, Instagram i YouTube kanalu „Podržimedije” – u okviru kampanje su lansirane i online konferencije i radionice, namenjene kako predstavnicima medija, tako i široj javnosti.

Kampanja je pokrenuta u okviru USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija (eng. USAID Strengthening Media Systems Project - SMS), koji implementira IREX.

Više o SMS projektu: https://www.irex.org/project/strengthening-media-systems

VESTI

Image

ZORICA VIŠNJIĆ, LOZNIČKE NOVOSTI: "NEZAVISNI MEDIJI I GRAĐANI SU PRIRODNI SAVEZNICI"

Novinari iz nezavisnih lokalnih medija su najbolji izvor informacija u kakvoj situaciji je medijska scena u Srbiji, zato što žive i rade u specifičnim uslovima i manjim sredinama. Zato je Zorica Višnjić jedan od najboljih sagovornika na tu temu. Sa nekadašnjom Predsednicom Upravog odbora Lokal presa i donedavnom predsednicom Upravog odbora Saveta za štampu razgovorali smo o odnosu medija i građana, uticaju medija na lokalne sredine i o borbi za kvalitetno novinarstvo.

Detaljnije
Image

MARIJA VUČIĆ (KRIK): POGONSKO GORIVO NEZAVISNIH MEDIJA U SRBIJI SU ENTUZIJAZAM I HRABROST

Šta motiviše novinara da nastavi da radi svoj posao profesionalno, bez obzira na neprekidne napade i negativnu kampanju? Kompletan intervju sa Marijom Vučić, dobitnicom prve nagrade za najbolje izveštavanje o sivoj ekonomiji, pobednicom prve generacije "Škole digitalnog novinarstva" i sadašnjom novinarkom KRIK-a na projektu "Raskrikavanje" pročitajte u nastavku.

Detaljnije
Image

KOLIKO I ZAŠTO GRAĐANI SRBIJE (NE)VERUJU MEDIJIMA?

Ukoliko ste pažljiv gledalac, čitalac ili slušalac i pamtite način informisanja tokom devedesetih godina, ili ste tokom tih godina odrastali i formirali svoja prva saznanja o načinu kako mediji funkcionišu i kakav uticaj imaju na društvo, onda je „čitanje između redova” disciplina koju ste usavršili i zahvaljujući njoj znate da filtrirate poruke iz različitih izvora.

Detaljnije

Video

PODRŽI MEDIJE

Ono što znamo, čujemo i vidimo zavisi od njih. A oni zavise od naše podrške. Podrži medije! Jer nezavisni mediji zavise od tebe!

Još video materijala